Adverteren zonder budget, kan dat? Jazeker!

Sterker nog, er zijn heel veel mogelijkheden om te adverteren zonder daar ook een cent voor uit te geven. Maar let wel: gratis bestaat niet, want daar waar je niet met geld betaald, betaal je met tijd!

5 Tips om zonder budget te adverteren

Interactie met jouw netwerk!

Interactie via sociale media als LinkedIn (B2B) en Facebook (B2C)

Email versturen

Vragen beantwoorden op forums

Schrijf een artikel en deel je kennis

01 

Interactie met
jouw netwerk
 

Interactie met mensen is niet voor iedereeen even makkelijk. Er is wel een eenvoudige truck voor de introverts onder ons om dit alsnog effectief toe te passen. Zet je gesprekspartner in de schijnwerpers! Geef hem aandacht en stel hem leuke open vragen. Je partner zal dan lekker veel aan woord zijn en hij of zij zal ervan genieten! Er is geen beter compliment dan aandacht. Doseer het een beetje zodat het natuurlijk overkomt en jouw gesprekspartner zal zeggen dat je een sociaal en fijn persoon bent. BAM je hebt al de gun factor! 🙂 Als jouw partner uit interesse jou wedervragen stelt, gebruik dan die gelegenheid om heel kort te zeggen wat je doet. Meer is niet nodig, want hoe meer je zegt, hoe meer je gesprekspartner moet onthouden en hoe meer hij zal vergeten. Zeg je maar een ding dan onthoudt hij het geheid!

Stel jezelf de volgende vragen:

Hoeveel mensen uit je netwerk heb jij onlangs aandacht gegeven?

Hoeveel mensen uit jouw netwerk weten wat je precies doet?

02 

Interactie via sociale media als
LinkedIn (B2B) en Facebook (B2C)
 

Social media is HOT. De eerste week dat ik ging posten op LinkedIn kreeg ik ongeveer 200 views per post. Ik had destijds nog maar 500 contacten, dat is toch 40% bereik! Dit zijn er 1.000 per week 4.000 per maand en het kost niets behalve een beetje tijd. Dit kun jij dus ook, en daarom is het belangrijk dat jij op deze “drukke online winkelstraat” jouw eigen uithangbordje neerzet. Dit uithangbordje is je zakelijk profiel. Dit profiel moet je expertise weergeven en je contactgegevens. Wanneer je dat hebt gedaan, kun je beginnen met interactie met andere zakelijke gebruikers van LinkedIn. Bekijk elke dag een paar profielen, reageer op posts en nodig mensen uit…maar wel uit je gedefinieerde doelgroep natuurlijk! Het leuke van social media is, dat alles direct gebeurd en zichtbaar is voor de ander. Bekijk je andermans profiel dan krijgt die persoon daar een melding van en grote kans dat hij of zij weer bij jou gaat kijken. Leuk he, nu ziet jouw prospect precies wat je doet en wat je expertise is.

Stel jezelf de volgende vragen:

Zou je mensen kunnen toevoegen aan je netwerk via social media?

Zou jij procesmatig mensen kunnen benaderen via social media?

03 

Emails
versturen
 

Koud e-mailen werkt en niet zo een beetje ook! Een persoonlijke email versturen naar de juiste prospect levert je vaker een afspraak op dan je denkt. En elke afspraak is een kans op een opdracht. Maar let wel op dat de email persoonlijk en relevant is! Als jouw e-mail dat niet is, maar en je gebruikt een standaardiserend sjabloon en die naar 1.000 mensen tegelijk stuurt, dan zal er waarschijnlijk geen één gelezen worden, en erger de kans is ook erg groot dat je als spammer gemarkeerd wordt.

Maar stel dat je een email stuurt die een oplossing biedt voor een probleem waar je prospect mee zit, dan ben je hoogst relevant voor hem wellicht ontvangt hij jou dan ook met open armen.

Je bent relevant voor je prospect als je hem/haar met het volgende kan helpen:

Kosten besparen

Meer inkomen genereren

Meer marktaandeel verkrijgen

Maar je kunt daarnaast zo veel meer! Maak eens een leuke nieuwsbrief en geef je klanten tips en trucjes hoe ze met jouw product nog beter kunnen worden.

04 

Reageren
op Forums
 

Hoe kun je zo snel mogelijk aan een grote groep mensen laten weten dat je ergens goed in bent?  Door oplossingen aan te dragen voor bestaande problemen in een omgeving waar iedereen gemakkelijk bij kan. Forums ofwel discussiegroepen zijn speciaal opgericht om problemen of vragen bespreekbaar te maken. Als jij weet welke problemen jouw klanten hebben en waar ze zoeken naar oplossingen, dan kun je behoorlijk indruk maken als jij ze kan helpen.

05 

Schrijf een artikel en
plaats het op je website
 

Het mooie van een zelf gepubliceerd artikel is dat je daar de volledige regie over hebt. Als je een artikel op je website plaatst, blijft hij daar totdat je hem er af haalt. Dit betekent dat het best kan zijn, dat mensen over een week of 15 jaar na publicatie nog jouw artikel lezen. Zolang je het artikel tijdloos en relevant schrijft, zal de inhoud ongelimiteerd klanten blijven aantrekken. En hoe meer artikelen hoe meer klanten!

Verder is het wel zo dat als je echt goed gevonden wilt worden op internet, het handig is als je sleutelwoorden toepast. Dit zorgt ervoor dat de mensen die zoekopdrachten invoeren in Google, jouw artikel in de resultaten te zien krijgen. Wat zijn sleutelwoorden? Ik ben een klant en ik zoek in Google naar: “zonnepanelen subsidie 2017”. De woorden tussen de aanhalingstekens zijn de sleutelwoorden, en als je die verwerkt in je artikel, dan kan Google jouw artikel weergeven als resultaat.

> Goed geschreven content die relevant is voor jouw doelgroep zal veel klanten aantrekken!